Teknoloji

Hareket halindeki bir uçaktan paraşütsüz denize atlarsanız ne olur?

Uçaktan paraşütsüz atlamak… Bunun kötü bir fikir olduğunu söylememize gerek yok. Ama biraz şansla hareket eden bir uçaktan atlamak zorunda kalırsan ne olur? Yerden binlerce fit yükseklikte serbest düşüşten sağ çıkma şansınız nedir?

Öncelikle, bu tür bir senaryonun asla olmayacağını umalım. Paraşüt takılıyken güvenle inmeyi umabilirsiniz, ancak bir uçaktan paraşütsüz atlamak asla son çare değildir, bu nedenle yalnızca başka bir “düşen” uçak geçerli bir kaçış seçeneği olmadığında düşünülmelidir.

Ancak, zıplamanız gerekiyorsa, genellikle deniz veya nehir olmak üzere büyük bir su kütlesi aramanız ve ardından düşüşünüzü buna göre hedeflemeniz önerilir. Tüm bunları harika bir şekilde yapsanız bile, hayatta kalma şansınız nedir?

enkaz yolculuğu

Gerçekten zıplamadan önce, yaklaşan serbest düşüşünüz sırasında ‘binebileceğiniz’ büyük bir nesne bulmaya çalışmalısınız.

Başka bir deyişle, bir “batık binicisi” olun. Suyun yüzeyine indiğinizde hissedeceğiniz muazzam gücün bir kısmı tutunduğunuz enkaz bölümü tarafından emilecek ve hayatta kalma şansınız artacaktır.

Vesna Vuloviç

Yugoslavya’da görev yapan Vesna Vuloviç adlı hostes, DC-9 tipi bir uçağın havada patlaması sonucu 10 kilometre yükseklikten düştükten sonra hayatta kaldı.

Şanslı hostes, mucizevi bir şekilde hayatta kalmasıyla Guinness Rekorlar Kitabı’na girdi.

Vuloviç, bir yemek arabasının ortasında, başka bir mürettebat üyesinin gövdesinde ve düşen uçağın kuyruğunda mahsur kaldı. Bütün bunlar darbe gücünün bir kısmını emdi ve onu hayatta tuttu.

Terminal hızı

Standart bir irtifada seyreden hareket halindeki bir uçaktan serbest düşüş, sonunda bireyin nihai hızına, yani serbest düşen bir nesnenin aşağı doğru hareket hızında herhangi bir artışın olmadığı hıza ulaşmasına neden olacaktır.

Ticari uçakların genellikle uçtuğu yerden çok daha düşük bir irtifadan atlayan tipik bir paraşütçü, yaklaşık 120-140 mph (54 ila 58 m/s) hıza sahiptir. Dolayısıyla bu yüzün, serbest düşüş sırasında sahip olacağınız yüzün (kütlenize bağlı olarak) minimum maliyeti olabileceğini varsayabiliriz.

Bu hızlarda, su yüzeyine çarpmak, bir binadan atlayıp kaldırıma çarpmaktan çok da farklı değil. Su, kaldırım kadar katı değilken, yüzey gerilimi olduğu için suyun ortada kalma eğilimi vardır. Bu, yüzeyinde yatan rastgele bir nesneye de kuvvet uyguladığı anlamına gelir.

vücut pozisyonu

Havada binlerce fit yükseklikten (hatırı sayılır bir kütle ile) düşen bir insandan söz ettiğimiz için, temas halindeki suyun yansıtma kuvveti çok büyük olacaktır.

Ancak bu kuvvet iki faktörden etkilenir; suya düşen cismin kütlesi ve kesiti. Serbest düşüş sırasında (veya başka bir noktada) muhtemelen kütlenizi değiştiremezsiniz, ancak vücudunuzun enine kesit alanını değiştirebilirsiniz.

Bu, büyük kuvvet yükünü taşımak için vücudunuzun en az yüzey alanına sahip suya girmeniz gerektiği anlamına gelir.

Bunu, suya bıçak benzeri bir giriş sağlamak için önce ayak pozisyonunu alarak veya tıpkı dalgıçların yaptığı gibi baş aşağı bir pozisyon alarak yapabilirsiniz.

Suyun yüzeyine geldiğinizde son derece yüksek bir oranda yavaşlamaya başlayacaksınız; Aslında, hızdaki bu kadar ani ve hızlı bir değişimin vücudunuza uyguladığı kuvvet dayanılmaz olacaktır.

İnsanlar kısa süreler için 100 G’ye dayanabilirler (2003 yılında Kenny Bräck adlı bir yarış arabası sürücüsü, 214 G’lik bir yavaşlamanın ölçüldüğü bir yarış kazasından sağ kurtulmuştur), ancak bir uçaktan düşme durumunda size uygulanan G kuvveti oldukça yüksek olacaktır (yaklaşık 300 G).

Böyle bir güç, büyük iç kanamaya neden olur ve aynı anda hayati organları ölümcül bir şekilde modüle eder.

Sonuç olarak, bir uçaktan suya paraşütsüz atlarsanız, hayatta kalma şansınız son derece düşüktür.

Ancak diğer seçenek bırakılırsa, bu birkaç tekniği göz önünde bulundurmak ve sakin kalmak hayatta kalma şansınızı biraz artırabilir.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu